Ministerial Decree 621/2024 initiated university and academic courses for the initial training and certification of common subject teachers and technical-practical instructors for secondary schools. This contribution aims to present the preliminary findings of an observational-descriptive study conducted on a sample of 260 teachers in scientific disciplines participating in a module on "Fundamentals of General Didactics." The guiding research question was: What are the implicit beliefs held by teachers, and how do these interact with their professional training? The study explored the underlying motivations for beginning such a program, participants' preconceptions and beliefs regarding teaching practices, reported teaching practices from their previous experience, and feedback at the end of the training program. The findings highlighted a significant influence of implicit beliefs on the willingness to embrace change. This study fits within the broader context of national and international research on teacher change.
Il DM 621/2024 ha dato avvio ai percorsi universitari e accademici di formazione iniziale e di abilitazione dei docenti di posto comune e insegnanti tecnico-pratici delle scuole secondarie per l’anno accademico 2023/2024. Il contributo intende presentare i primi esiti di uno studio osservativodescrittivo svolto su un campione di 260 corsisti di discipline di area scientifica partecipanti a un modulo di “Fondamenti di Didattica Generale”. La domanda che ha guidato l’indagine è: quali sono gli impliciti posseduti dai docenti e come questi interagiscono con la formazione professionale? Sono state esplorate perciò le motivazioni fondanti la scelta di iniziare tale percorso, le pre-comprensioni e le convinzioni circa l’azione didattica, le dichiarazioni di pratiche svolte nell’esperienza di insegnamento, i feedback al termine del percorso formativo; è emerso un influsso degli impliciti sulla disponibilità al cambiamento. Lo studio si inserisce nel più ampio contesto di studi nazionali e internazionali inerenti il teacher change.
(2025). Quando gli impliciti modellano il cambiamento: studio su docenti di discipline scientifiche in formazione = When Implicit Beliefs Shape Change: An Analysis of Scientific Disciplines Teachers in Training [journal article - articolo]. In Q-TIMES WEBMAGAZINE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/297825
Quando gli impliciti modellano il cambiamento: studio su docenti di discipline scientifiche in formazione = When Implicit Beliefs Shape Change: An Analysis of Scientific Disciplines Teachers in Training
Giganti, Marco
2025-01-01
Abstract
Ministerial Decree 621/2024 initiated university and academic courses for the initial training and certification of common subject teachers and technical-practical instructors for secondary schools. This contribution aims to present the preliminary findings of an observational-descriptive study conducted on a sample of 260 teachers in scientific disciplines participating in a module on "Fundamentals of General Didactics." The guiding research question was: What are the implicit beliefs held by teachers, and how do these interact with their professional training? The study explored the underlying motivations for beginning such a program, participants' preconceptions and beliefs regarding teaching practices, reported teaching practices from their previous experience, and feedback at the end of the training program. The findings highlighted a significant influence of implicit beliefs on the willingness to embrace change. This study fits within the broader context of national and international research on teacher change.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
giganti_qtimes-jetss_gen25_1.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
648.48 kB
Formato
Adobe PDF
|
648.48 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo