The risk of work-related stress and burnout among teachers has long been emphasized. Despite this, the professional well-being of teachers is still considered a private matter to be managed by the individual teacher. In contrast, the Teaching to Be research project goes against the trend, taking teachers and their well-being to heart. It is a European project which began in 2021 and ended in 2024, involving eight countries and resulting in a wellness course designed to address teachers’ needs. What made the course particularly innovative was not only the topic, but also the way it was developed and delivered. Indeed, it was an online course created through the input of teachers working at different levels; it consisted of a video game and a workbook in which the teachers could test themselves by flexibly setting their own pace of learning. The research evaluated the effectiveness of the course, demonstrating its usefulness in improving several dimensions related to professional well-being (e.g., social-emotional skills, self-efficacy, and job satisfaction) and in reducing risk factors (e.g., stress levels, perceived health, and conflict relationships). The results obtained in the present research are promising and represent scientific evidence to support the importance of preparing specific courses to promote teachers’ professional well-being, as well as to continue research in this area and reflect on current policies in order to initiate positive change in schools.
Ormai da anni si sottolinea come il personale docente sia a rischio per lo sviluppo di stress lavoro-correlato e burnout. Sebbene questo problema sia riconosciuto, il benessere professionale degli insegnanti è ancora considerato un affare privato di cui il singolo docente si deve occupare. Il progetto di ricerca Teaching to Be va invece controtendenza, prendendo a cuore gli insegnanti e il loro benessere. Si tratta di un progetto europeo avviato nel 2021 e conclusosi nel 2024 che ha coinvolto otto Paesi e ha portato alla realizzazione di un corso per il benessere pensato per rispondere ai bisogni dei docenti. Ciò che ha reso particolarmente originale il corso non è stato soltanto il tema affrontato, ma anche la modalità con cui è stato sviluppato ed erogato. Si è trattato, infatti, di un corso online creato grazie al contributo dei docenti di diversi ordini di scuola; consisteva in un videogioco e un quaderno di lavoro nei quali i docenti potevano mettersi alla prova stabilendo in modo flessibile il proprio ritmo di apprendimento. L’efficacia del corso è stata valutata sperimentalmente, dimostrando la sua utilità nel migliorare diverse dimensioni connesse al benessere professionale (per esempio competenze socio-emotive, auto-efficacia e soddisfazione lavorativa) e nel ridurre i fattori di rischio (per esempio livelli di stress, salute percepita e relazioni conflittuali). I risultati ottenuti nella presente ricerca sono promettenti e rappresentano un’evidenza scientifica a supporto dell’importanza di predisporre corsi specifici per promuovere il benessere professionale degli insegnanti, nonché a continuare le ricerche in questo ambito e riflettere sulle politiche in atto così da avviare dei cambiamenti positivi a scuola.
(2025). Un percorso verso il benessere professionale degli insegnanti: aspetti innovativi e risultati del progetto Teaching to Be [journal article - articolo]. In IDEE IN FORM@ZIONE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/298065
Un percorso verso il benessere professionale degli insegnanti: aspetti innovativi e risultati del progetto Teaching to Be
Conte, Elisabetta;
2025-01-01
Abstract
The risk of work-related stress and burnout among teachers has long been emphasized. Despite this, the professional well-being of teachers is still considered a private matter to be managed by the individual teacher. In contrast, the Teaching to Be research project goes against the trend, taking teachers and their well-being to heart. It is a European project which began in 2021 and ended in 2024, involving eight countries and resulting in a wellness course designed to address teachers’ needs. What made the course particularly innovative was not only the topic, but also the way it was developed and delivered. Indeed, it was an online course created through the input of teachers working at different levels; it consisted of a video game and a workbook in which the teachers could test themselves by flexibly setting their own pace of learning. The research evaluated the effectiveness of the course, demonstrating its usefulness in improving several dimensions related to professional well-being (e.g., social-emotional skills, self-efficacy, and job satisfaction) and in reducing risk factors (e.g., stress levels, perceived health, and conflict relationships). The results obtained in the present research are promising and represent scientific evidence to support the importance of preparing specific courses to promote teachers’ professional well-being, as well as to continue research in this area and reflect on current policies in order to initiate positive change in schools.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Conte,+Cavioni,+Ornaghi+(2025).+Idee+in+Formazione_compressed.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
9.67 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.67 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo