Among the educational activities proposed by Rosa Agazzi with her sister Carolina and placed at the centre of the Guida per le educatrici dell'infanzia, storytelling occupies a significant place. The contribution intends to illustrate the forms and dimensions that mark these narrative experiences, which are characterised by a plurality of literary genres, but also by being close to the real, everyday world of the child. In them, iconic and verbal language intertwine, proposing industriousness as a instrument of maturation and identity growth for young children.
Tra le attività educative proposte da Rosa Agazzi con la sorella Carolina e poste al centro della Guida per le educatrici dell’infanzia, la narrazione occupa un posto di rilievo. Il contributo intende illustrare le forme e le dimensioni che contraddistinguono tali esperienze narrative, che si caratterizzano per una pluralità di generi letterari, ma anche per essere vicine al mondo reale e quotidiano del bambino. In esse linguaggio iconico e ver-bale si intrecciano, proponendo la laboriosità e il “fare” come strumenti di maturazione e crescita identitaria per i più piccoli.
(2025). Forme e significati della narrazione per bambini nella Guida per le educatrici dell’infanzia di Rosa Agazzi = Forms and Meanings of Children's Storytelling in the Guida per le educatrici dell’infanzia by Rosa Agazzi [journal article - articolo]. In CQIA RIVISTA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/299205
Forme e significati della narrazione per bambini nella Guida per le educatrici dell’infanzia di Rosa Agazzi = Forms and Meanings of Children's Storytelling in the Guida per le educatrici dell’infanzia by Rosa Agazzi
Mazzini, Alessandra
2025-01-01
Abstract
Among the educational activities proposed by Rosa Agazzi with her sister Carolina and placed at the centre of the Guida per le educatrici dell'infanzia, storytelling occupies a significant place. The contribution intends to illustrate the forms and dimensions that mark these narrative experiences, which are characterised by a plurality of literary genres, but also by being close to the real, everyday world of the child. In them, iconic and verbal language intertwine, proposing industriousness as a instrument of maturation and identity growth for young children.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
6. Mazzini CQIIA 45_DEF.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
790.97 kB
Formato
Adobe PDF
|
790.97 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo