The paper describes the theoretical premises and methodological framework that led to a training proposal for lower secondary school teachers and for their students highlighting the educational value of literature. Narrative thinking connects experiences, encourages reflection on one’s own existence and self-awareness. The model improved teaching practices and relationships, offering active tools for the classroom. Technology supported this process of reflection and self-education.
L'articolo descrive le premesse teoriche e il quadro metodologico che hanno portato a una proposta di formazione per gli insegnanti della scuola secondaria inferiore e per i loro studenti, evidenziando il valore educativo della letteratura. Il pensiero narrativo collega le esperienze, incoraggia la riflessione sulla propria esistenza e la consapevolezza di sé. Il modello ha migliorato le pratiche didattiche e le relazioni, offrendo strumenti attivi per la classe. La tecnologia ha sostenuto questo processo di riflessione e autoformazione.
(2025). Storytelling as a tool for teacher training, self-awareness and dynamic learning [journal article - articolo]. In GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/303730
Storytelling as a tool for teacher training, self-awareness and dynamic learning
Mazzini, Alessandra;
2025-01-01
Abstract
The paper describes the theoretical premises and methodological framework that led to a training proposal for lower secondary school teachers and for their students highlighting the educational value of literature. Narrative thinking connects experiences, encourages reflection on one’s own existence and self-awareness. The model improved teaching practices and relationships, offering active tools for the classroom. Technology supported this process of reflection and self-education.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Paper REN 2025.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
909.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
909.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo