The article investigates the role of implicit and explicit beliefs of secondary school teachers in shaping their professional identity. These beliefs, rooted in personal experiences and training, guide teaching choices, assessment practices, and attitudes toward students and mistakes. They can foster innovation or reinforce rigid routines, creating dissonance between declared intentions and actual practices. Exploring and reflecting on these implicit dimensions is essential to develop a reflective professionalism capable of combining disciplinary rigor, student-centered approaches, and openness to change.
L’articolo esplora il ruolo delle convinzioni implicite ed esplicite degli insegnanti di scuola secondaria nella costruzione della professionalità docente. Le convinzioni, radicate nelle esperienze personali e nella formazione, orientano scelte didattiche, pratiche valutative e atteggiamenti verso studenti ed errori. Esse possono favorire innovazione o irrigidire le prassi, generando dissonanze tra ciò che i docenti dichiarano e ciò che effettivamente fanno. Indagare e approfondire tali dimensioni implicite è cruciale per promuovere una professionalità riflessiva, capace di coniugare rigore disciplinare, attenzione allo studente e apertura al cambiamento.
(2025). La didattica invisibile: convinzioni, pratiche e professionalità degli insegnanti di scuola secondaria = Invisible Teaching: Beliefs, Practicesand Professionalism of Secondary School Teachers [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/311045
La didattica invisibile: convinzioni, pratiche e professionalità degli insegnanti di scuola secondaria = Invisible Teaching: Beliefs, Practices and Professionalism of Secondary School Teachers
Giganti, Marco
2025-01-01
Abstract
The article investigates the role of implicit and explicit beliefs of secondary school teachers in shaping their professional identity. These beliefs, rooted in personal experiences and training, guide teaching choices, assessment practices, and attitudes toward students and mistakes. They can foster innovation or reinforce rigid routines, creating dissonance between declared intentions and actual practices. Exploring and reflecting on these implicit dimensions is essential to develop a reflective professionalism capable of combining disciplinary rigor, student-centered approaches, and openness to change.| File | Dimensione del file | Formato | |
|---|---|---|---|
|
21. Giganti_NS3.pdf
Solo gestori di archivio
Descrizione: Articolo NS Giganti
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
3.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

