The defense of the right to education for disabled persons is one of the major focus of national and international institutions from several decades, since the adoption of the Declaration on the Rights of Disabled Persons by the UN General Assembly on 9 December 1975. In the last few years the regulatory evolution of inclusive education of students with disabilities has suffered essential interventions by the policy-maker and the Minister of Education in our country as well as in many European Member States. The most important rules remain Law No. 104/1992 on disability, Law No. 170/2010 and subsequent modifications for students with Specific Learning Disability (SLD) and Law No. 53/2003 on the issue of personalization. In addition to many legislative measures, the constitutional and administrative laws have intervened several times in order to better define the single scope of the rules at issue.
La tutela del diritto all’istruzione delle persone con disabilità è al centro dell’attenzione da parte delle istituzioni nazionali ed internazionali ormai da parecchi decenni, a partire dalla Dichiarazione dei diritti delle persone con disabilità approvata dall’Assemblea Generale dell’ONU il 9 dicembre 1975. Anche nel nostro Paese, così come in numerosi membri dell’Unione Europea, l’evoluzione normativa dell’integrazione scolastica degli studenti con disabilità ha subito negli ultimi anni importanti interventi da parte del legislatore e del Ministero dell’Istruzione. Su tutte, rimangono norme primarie di riferimento la legge n. 104 del 1992 sulla disabilità, la legge n. 170 del 2010 e successive integrazioni per gli alunni con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA) e la legge n. 53 del 2003 sul tema della personalizzazione. Accanto a numerosi provvedimenti normativi, la stessa giurisprudenza costituzionale e amministrativa sono intervenute più volte per meglio definire e declinare la singola portata delle norme in questione.
(2015). L’integrazione scolastica delle persone con disabilità, disturbi specifici di apprendimento (DSA) e bisogni educativi speciali (BES). Framework normativo e giurisprudenziale aggiornato [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/36375
L’integrazione scolastica delle persone con disabilità, disturbi specifici di apprendimento (DSA) e bisogni educativi speciali (BES). Framework normativo e giurisprudenziale aggiornato
Magni, Francesco Emmanuele
2015-01-01
Abstract
The defense of the right to education for disabled persons is one of the major focus of national and international institutions from several decades, since the adoption of the Declaration on the Rights of Disabled Persons by the UN General Assembly on 9 December 1975. In the last few years the regulatory evolution of inclusive education of students with disabilities has suffered essential interventions by the policy-maker and the Minister of Education in our country as well as in many European Member States. The most important rules remain Law No. 104/1992 on disability, Law No. 170/2010 and subsequent modifications for students with Specific Learning Disability (SLD) and Law No. 53/2003 on the issue of personalization. In addition to many legislative measures, the constitutional and administrative laws have intervened several times in order to better define the single scope of the rules at issue.File | Dimensione del file | Formato | |
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