The article focuses on the paper-and-pencil assessment tests used in schools and on some issues related to the preparation of teachers. After resuming some quality criteria and a taxonomy suggested by the research, the work presents the first results of a documentary analysis conducted on a corpus of 15 Geometry assessment tests that are used in a primary school in the Lecco district. The results bring out some errors - ambiguous stem, misalignment with the objectives, inadequate iconography - which confirms the need to train teachers in writing and select quality assessment tests.
L’articolo focalizza l’attenzione sulle prove di verifica carta-e-matita in uso nelle scuole e su alcune questioni connesse alla preparazione dei docenti. Dopo aver richiamato alcuni criteri e tassonomie di qualità suggerite dalla ricerca, il lavoro presenta i primi esiti di un’analisi documentale condotta su un corpus di 15 prove di verifica comuni di area geometrica in uso presso una scuola primaria della provincia di Lecco. I risultati fanno emergere alcuni errori - consegne ambigue, disallineamento agli obiettivi, iconografia non adeguata - che conferma la necessità di formare docenti alla costruzione e alla scelta di prove di valutazione di qualità.
(2023). Prove di verifica nella scuola primaria. Analisi documentale delle prove carta-e-matita e tratte dai libri di testo [journal article - articolo]. In MIZAR. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/252030
Prove di verifica nella scuola primaria. Analisi documentale delle prove carta-e-matita e tratte dai libri di testo
Agrati, Laura Sara;Beri, Arianna
2023-01-01
Abstract
The article focuses on the paper-and-pencil assessment tests used in schools and on some issues related to the preparation of teachers. After resuming some quality criteria and a taxonomy suggested by the research, the work presents the first results of a documentary analysis conducted on a corpus of 15 Geometry assessment tests that are used in a primary school in the Lecco district. The results bring out some errors - ambiguous stem, misalignment with the objectives, inadequate iconography - which confirms the need to train teachers in writing and select quality assessment tests.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Agrati Beri 2023.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
1.3 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.3 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
27016-142763-1-PB.pdf
accesso aperto
Versione:
cover/index - copertina/indice
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
1.1 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.1 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo