In order to correctly assess reading skills, for both diagnosis or rehabilitation treatment efficacy evaluation, standardized tests are necessary. To date, few tests are available for the assessment of reading abilities in the Italian language. Furthermore, these tests measure lexical recognition skills and these are strongly influenced by reading experience, which by definition are low in children with dyslexia. However, the sub-lexical procedure, less influenced by reading exposure, plays an important role in the acquisition of reading in the Italian language. Here, we present the results obtained from four reading tests (one word test and three pseudo-word tests) administered to a large group of primary school children. The tests, which will also be available on our website (http://dpg.unipd.it/en/deconelab), are offered as a useful alternative for the assessment of reading skills, before and after rehabilitation training, and reading screenings.
Per una corretta valutazione delle abilità di lettura, a scopo diagnostico o di valutazione dell’efficacia di un trattamento riabilitativo, è necessario far uso di test specifici standardizzati. A oggi, risultano essere pochi in Italia gli strumenti disponibili per la valutazione delle abilità di lettura. Inoltre, tali strumenti sono finalizzati principalmente alla valutazione delle abilità di riconoscimento lessicale, fortemente condizionate dall’esperienza e dall’esposizione alla lettura, di cui i bambini con dislessia sono per definizione deprivati. Tuttavia, soprattutto per la lingua italiana, è la procedura sub-lessicale, meno condizionata dall’esposizione ai testi, a giocare un maggior ruolo nell’acquisizione della lettura. Per questo presentiamo i risultati della somministrazione di una batteria di test formata da una prova di parole e da tre differenti test di non parole a un ampio gruppo di bambini frequentanti le classi della scuola primaria. La batteria, che sarà resa disponibile anche sul nostro sito web (http://dpg.unipd.it/en/deconelab), si propone come un’utile alternativa per la valutazione delle abilità di lettura del bambino in fase di prima valutazione, di approfondimento prima e dopo un intervento riabilitativo, o per lo screening di popolazioni più ampie.
Batteria De.Co.Ne. per la lettura. Strumenti per la valutazione delle abilità di lettura nelle scuole primarie
Bertoni, Sara;GORI, Simone;
2016-01-01
Abstract
In order to correctly assess reading skills, for both diagnosis or rehabilitation treatment efficacy evaluation, standardized tests are necessary. To date, few tests are available for the assessment of reading abilities in the Italian language. Furthermore, these tests measure lexical recognition skills and these are strongly influenced by reading experience, which by definition are low in children with dyslexia. However, the sub-lexical procedure, less influenced by reading exposure, plays an important role in the acquisition of reading in the Italian language. Here, we present the results obtained from four reading tests (one word test and three pseudo-word tests) administered to a large group of primary school children. The tests, which will also be available on our website (http://dpg.unipd.it/en/deconelab), are offered as a useful alternative for the assessment of reading skills, before and after rehabilitation training, and reading screenings.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
2016_Franceschini_Bertoni_Batteria De.Co.Ne. per la lettura.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
175.12 kB
Formato
Adobe PDF
|
175.12 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo